Informatie voor containerschepen met een diepgang >15mtr door Noordberm

Waterstand en Diepgangen tov LAT [cm] voor de locatie Noordberm Maasgeul

Toon tabel

Uitleg over grafieken hierboven:

 

 In het bovenste figuur is een mix te zien van een aantal vaste criteria en dynamische verwachtingen

 

  > Waterstandsverwachting tov LAT

  > Deiningsverwachting voor de Euro13

  > Waarschuwingsniveau voor de deining, 71cm. Als de verwachting hier boven dreigt te komen er er wil een containerschip met een diepgang > 15.5mtr gebruik maken van (een gedeelte van) de Noordberm-Maasgeul dan is er contact gewenst tussen de Duty Officer van het Haven Coordinatie Centrum en de hydroloog op het HMC. Mogelijk bestaat er een kans dat de verwachting hoger oploopt en de grens van 115cm overschrijd.

  > Waarschuwingsniveau voor deining, 115cm. Als de verwachte deining hoger word als 115cm is de Noordberm voor alle Maasgeulgebonden schepen gesloten.

  > Waterdiepte Noordberm tov LAT. De gegarandeerde waterdiepte is 20mtr tov LAT. De verwachte waterdiepte is de gegarandeerde diepte + de verwachte waterstand

  > Dynamische diepgangen voor containerschepen met een diepgang van 15.5, 16 en respectievelijk 16.5mtr. Deze dynamische diepgang wordt in dit figuur uitgerekend met een aantal vuistregels gebaseerd op een rapport van MARIN (30278-2-mscn-rev.0). De dynamische diepgang is berekend volgens de volgende regels:

    >> Diepgang + (3*HE10)  + squat + maximale inzinking door wind

    >> De maximale squat wordt in het MARIN rapport bij 12knp vastgesteld op:

  • 89cm voor schepen van 15.5mtr   
  • 93cm voor schepen van 16mtr
  • 96cm voor schepen van 16.5mtr

 

De maximale inzinking door wind is in het MARIN rapport vastgesteld op 60cm bij een maximaal toegestane wind van 17.1m/s bij de meest ongustige richting. Bij een windsnelheid > 17.1m/s (7bft) is het gebruik van schepen met een diepgang > 15.5mtr NIET toegestaan.

 > NDG diepte van de Noordberm Maasgeul 

 > NDG diepte van de Noordberm Maasgeul minus een veilgheidscriteria* van 1mtr (red, dashed)

 

In de onderste grafiek word de dynamische UKC gepresenteerd. de UKC word berekend op de volgende manier:

 > De dynamische waterdiepte minus dynamische diepgang, berekend zoals hierboven beschreven.

 >  Veilgheidscriteria van 1mtr (red, dashed).

 

 ! Let op ! In de berekening wordt geen rekening gehouden met slagzij door andere redenen als door wind.

De diepgangsvermeerdering is voor dit type containerschip maximaal 0.5mtr per graad slagzij

Kaartje met informatie

toelichting

Verwachtingen voor wind en golven

Windsnelheid [m/sec] voor de locatie Hoek van Holland

Toon tabel

Golfhoogte [cm] voor de locatie E13/Maasgeul

Toon tabel